Olen kesä-heinäkuun työharjoittelussa Jyväskylän Kansannäyttämöllä.
Teemme puvustuksia kahteen näytelmään: Ville Vehmassalon ohjaamaan Jeppe
Niilonpoikaan ja Joanna Haapalaisen ohjaamaan ja käsikirjoittamaan Kerrasta
poikki -näytelmään. Ohjaajanani ja työtoverinani on molempien näytelmien
pukusuunnittelija Anniina Saari. Lisäksi kolmansina käsipareina on mukana Pinja.
Kuva: Lilli Mustajärvi |
Jeppe Niilonpojan saatoimme jo ensi-iltaan, tällä hetkellä työstämme
Kerrasta poikki – näytelmää. Olemme tehneet aika pitkiä ja työntäyteisiä, mutta
erittäin mukavia ja inspiroivia työpäiviä ommellen ja suunnitellen teatteri
Miilulla.
Kyse on harrastajateatterista, jossa budjetti puvustukseen on aina aika
niukka. Paljon on siis saanut käyttää mielikuvitustaan, sillä kaikki
vaatteisiin tarvittava materiaali on etsitty teatterin pukuvarastosta tai
kirpputorilta. Tämä on minulle oikein mukavaa ja luontaista puuhaa, sillä olen
suunnitellut ja valmistanut usean esityksen puvustukset aivan pienellä
budjetilla, kirpputoreilta ja varastoista haalien.
Anniina kanssa työskentely on ollut erittäin antoisaa, sillä tyylimme
tehdä puvustuksia on hyvin erilainen. Toisen tavasta tehdä ja ajatella on hyvin
kiinnostava ottaa oppia. Lisäksi on mukavaa välillä olla enemmän toteuttajan roolissa,
kuin täydessä päävastuussa suurista linjoista. Olemme tehneet muutaman asun
aivan alusta asti kaavoittamalla, jota itse en yleensä tee, joten silläkin
tavalla tekeminen on ollut kiintoisaa.
Pääsimme muokkaamaan myös muutamia peruukkeja, tässä Vouditar ja upea linnunpesäluomus. |
Jeppe Niilonpojan puvustuksesta tuli todella runsas ja
yksityiskohtainen, joten pukujen työstämiseen sai käyttää todella paljon aikaa
ja mielikuvitusta. Jokainen pitsireunus on irrotettu pukuvaraston kätköistä
löytyneistä vaatteista ja kultaisia nappeja on ommeltu lukemattomia.
Puvustuksen tyyli on hieman 1700-luvun epookkia mukaileva, mutta ei
tiukkapipoisesti sitä toteuttava.
Aloitimme Jepen puvustuksen tekemisen katselemalla Anniinan tekemiä
suunnitelmia, ja keskustelemalla puvustuksen tyylistä. Tällöin jo päätimme,
että ainakin kolme vaatetta tullaan kaavoittamaan ja ompelemaan alusta lähtien.
Vaatteet olivat päähenkilön vaimon korsetti ja hame, sekä Paronin takki.
Kuva: Lilli Mustajärvi |
Paronin takista minulla ei jostain syystä ole kunnollista kuvaa, mutta tästä saa hieman suuntaviivoja. Kuva: Lilli Mustajärvi |
Löysimme varastosta kankaat, joista lähdimme toteuttamaan kyseisiä
vaatteita. Takkiin saimme kaavat varastosta löytyneestä ajan henkeen sopivasta
miesten takista. Mekon korsettiyläosaan Anniinalla oli omat kaavat. Kaikki
näytelmässä käyttämämme vaatteet, ovat myös enemmän tai vähemmän muokattuja ja
koristeltuja. Koristeissa keskityimme pitsiin, nahkaan, nappeihin ja nauhoihin.
Valmistimme puvustukseen myös suuren määrän kaula-, hiha- ja lahjeröyhelöitä.
Jeppe Niilonpoika ja hänen vaimonsa Nilla. Kuva: Lilli Mustajärvi |
Mekon punainen pääliosa ja korsetti on kaavoitettu ja ommeltu alusta lähtien, valkoinen hameosa on rypytetty useasta valmiista alushameesta |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti